Editura Evenimentul si Capital SECTIUNI
Versiune Web
miercuri, 02 august 2017

Vânzările de vehicule comerciale trădează slăbiciunile economiei românești

Autor:

În primele șase luni ale acestui an au fost comercializate în România 12.636 de vehicule comerciale noi, în scădere cu 0,5% față de perioada similară din 2016. Doar zona mașinilor de transport persoane sub 22 de locuri pare să fi rămas pe un puternic trend ascendent.

Se spune, pe bună dreptate, că evoluția pieței de vehicule comerciale dintr-un anumit stat este o oglindă fidelă a economiei și, mai ales, a încrederii companiilor în viitor. Atunci când ai speranțe că, în următoarea perioadă, afacerea ta va merge bine, investești în creșterea acesteia cumpărând, printre altele, și vehicule de transport mărfuri sau persoane. Ei bine, dacă privim cu atenție statisticile Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) am putea spune că deținătorii de flote din România se tem de lunile care vor urma sau, măcar, că așteaptă semnale clare care să le redea încrederea într-o creștere a economiei și, prin consecință, a afacerilor proprii. Totodată, importurile tot mai mari de vehicule comerciale rulate au redus și ele apetitul companiilor pentru achiziții de mașini noi ca și în cazul pieței autoturismelor. De altfel, este demn de luat în seamă faptul că, în timp ce vânzările de automobile mici noi au crescut în primul semestru al acestui an, conform APIA, cu nu mai puțin de 22,2%, cele de mașini destinate transportului de pasageri și mărfuri au scăzut cu 0,5%.

 

Dacia domină clasamentul comercialelor ușoare

Vânzările totale de vehicule comerciale noi s-au oprit în primele șase luni din acest an la 12.636 de uniăți după ce în primul semestru al anului trecut urcaseră la 12.700 de unități. În perioada similară din 2015 erau vândute doar 9.838 de astfel de vehicule. Prin urmare, după creșterea cu 29% de anul trecut a urmat o scădere cu 0,5% în acest an. În cel mai mare segment al pieței vehiculelor comerciale, cel al mașinilor sub 3,5 tone, vânzările au totalizat în primul semestru al acestui an 7.313 unități, în creștere cu 6,6% față de perioada similară din 2016. Liderul incontestatbil al clasamentului vânzărilor este, așa cum era de așteptat, Dacia Dokker Van cu 1.545 de unități. Vehiculul mărcii autohtone produs însă în Maroc este urmat în acest an de Ford Transit (932 unități) și de Iveco Daily (543 unități). Aceste trei modele au depășit în Top vehicule precum Fiat Ducato, Renault Master, Mercedes-Benz Sprinter sau Citroen Jumper. Desigur, tot în această zonă a pieței activează și modele derivate din autoturisme cu nume cunoscute precum fiat Doblo, Ford Tourneo, Mercedes-Benz Citan sau Renault Kangoo.
Puțini clienți caută vehicule între 3,5 și 16 tone

 

În segmentul mașinilor între 3,5 T și 6 T oferta nu este foarte bogată și, în consecință, nici vânzările nu ating cote ridicate. Astfel, în primele șase luni din acest an au fost vândute doar 72 de unități, liderul pieței fiind Volkswagen Crafter. Nici în zona vehiculelor între 6 T și 16 T nu se remarcă vânzări consistente, fiind comercializate în primul semestrul 164 de vehicule.  Aici concurența este mai puternică, pe podium aflându-se două modele Iveco, Daily și Eurocargo, despărțite de Mercedes-Benz Atego. Din nefericire, în ambele segmente vânzările au înregistrat un recul față de semestrul I din 2016.

Mercedes-Benz Actros liderul segmentului peste 16 T

Una dintre cele mai puternice zone ale pieței vehiculelor comerciale, cea a mașinilor de transport peste 16 T a totalizat în primele șase luni ale acestui an 3.950 de unități. În scădere cu aproape 20% față de vânzările din perioada similară a anului 2016, acest segment de piață îl are ca lider absolut pe Mercedes-Benz Actros, vehicul vândut în 739 de exemplare. Pe locul secund se clasează în acest an Volvo FH, cu 559 de unități, iar pe trei, MAN TGX, cu 549 de unități. În acest segment se dă o bătălie acerbă și între ocupanții locurilor patru și cinci, DAF XF și Scania R.

Creștere importantă în zona microbuzelor

În zona destinată mașinilor de transport persoane, cele două segmente – sub 22 de locuri și peste 22 de locuri – au rezultate mixte. Astfel, în timp ce vânzările de microbuze cresc puternic, cu peste 47%, cele de autobuze și autocare scad cu nu mai puțin de 28,4%. Stimulate atât de licitații organizate de stat cât și de nevoia unor companii de a își majora sau schimba flotele, zona microbuzelor a atins în primele șase luni ale anului vânzări de 1.419 unități. Cel mai căutat vehicul din segment este Mercedes-Benz Sprinter, urmat de Volkswagen Transporter, Renault Trafic, Mercedes-Benz Clasa V și Opel Vivaro. În zona mașinilor mari de transport persoane, peste 22 de locuri,  clasamentul este dominat tot de Mercedes-Benz Sprinter, pe locul doi fiind Iveco Dyparro, iar pe trei Mercedes-Benz Intouro.

 

Statistica APIA, în baza căreia au fost întocmite clasamentele de mai sus, are ca sursă raportările vânzărilor făcute de dealeri și, în anumite cazuri doar estimări ale analiștilor asociației. În cazul Mercedes-Benz, datele sunt aferente statisticii întocmite de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) care ia în calcul înmatriculările.

Citeste si:

Ce mașini electrice puteți achiziționa cu bonus de 10.000 de euro de la stat

Guvernul pregătește o nouă taxă auto. Și impozitul pe vehicule va fi modificat

Mașinile care își păstrează cel mai bine valoarea la revânzare

Click
Imagini exclusive! Fiul actriței Olga Tudorache a ajuns din SUA la căpătâiul...
Economica
LEGE NOUĂ pentru TOŢI ANGAJAŢII din România
AnimalZoo
HINGHERII puși la ZID de ONG-uri
Click
Să n-o recunoşti! Primele imagini cu Iulia Vântur, după ce s-a întors din India

LASA UN COMENTARIU





Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul CAPITAL.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.